فرهویگن: تماشاگر بودن بس است.

سايت تلويزيون كانال دو سراسري آلمان   تست  د  اف ZDF

3.04.2013

کمپ پناهندگان در عراق کمپ پناهندگان در عراق

فرهویگن: تماشاگر بودن بس است

بیش از ٣٠٠٠ پناهنده ایرانی در عراق تحط شرایط غیر انسانی زندگی میکنند.٣٠٠ نفر از آنها خواستارانتقال به آلمان هستند. کمیسر سابق اروپا ، گونتر فرهویگن در مصاحبه با ZDF دولت را به چالش كشيده و میگوید: " من انتظار دارم که آلمان این ٣٠٠ نفر را بپذیرد"

 

ZDF : مساله پناهندگان را شماابتدا در سال ٢٠١١ مطرح کردید. چه تغییری تا حال به وجود آمده ؟

- : وضعیت از سال ٢٠١١ بدتر شده. ایرانیان تبعیدی تحت فشار شدید و با تهدید حملات نظامی مجبور به ترک پناهگاه قدیمی خود، کمپ اشرف شده و در حال حاضر در یک اردوگاه موقت در نزدیکی بغداد، اردوگاه آزادی زندگی میکنند. شرایط زندگی غیرقابل تحمل است. آنچنان که حمله موشکی اخیر با 8 کشته و بیش از 100 زخمی نشان میدهد، درآنجانیز تضمینی برای امنیت پناهندگان وجود ندارد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحدبررسی های خود در مواردی مشخص را هنوز به اتمام نرسانده است با این حال، هیچ شکی باقی نگذاشته که ساکنان سابق کمپ اشرف شامل وضعیت پناهنده بر اساس کنوانسیون ژنو را شامل میشوند. تا کنون کشورهای ثالث مایل به پذیرش فقط یک تعداد کوچک از پناهجویان شده اند به طوری که اردوگاه Liberty را ابدانمی توان به عنوان یک اقامتگاه موقت نامید .

ZDF : خواسته های کنونی از دولت فدرال چیست ؟

-:انتظارمن از دولت فدرال این است که هر گونه خشونت علیه ساکنان سابق کمپ اشرف را محکوم کند.

من انتظار دارم که آلمان حداقل تمام ٣٠٠ نفری که در ارتباط با آلمان هستند را بپذیرد . و من انتظار دارم که دولت با سازمان مجاهدین خلق، به گفت و گو در مورد وضعیت پناهندگان و مسائل حقوق بشر در ایران وارد بشود.

ZDF : آنگاه عراق حاضر است به پناهندگان یک روزه اجازه خروج بدهد ؟

- اجازه خروج مشکل نیست، مساله اصلی انتقال به یک کشور ثالث امن است. خواسته عراق این بود که کمپ اشراف از هم پاشیده و ساکنانش در سطح عراق بدون هیچ حفاظتی پراکنده شوند. همزمان میتوانست به این هدف برسد که سرنوشت این ا شخا ص از مرکز توجه جامعه بین المللی نیزخارج میشود. اینجا عراق تحت نفوذ ایران است و میداند که سازمان مجاهدین خلق در واقع جایگزین دموکراتیک برای رژیم کنونی است به همین دلیل میترسد.

ZDF: موضع کنونی ایالات متحده در مورد این مسئله چیست؟

- آمریکا ، همانند اتحادیه اروپا در چند سال قبل ، سازمان مجاهدین خلق را از لیست به اصطلاح تروریستی برداشته است. این به دلیل تصمیم هیلاری کلینتون، بر اثر فشار از جانب کنگره اتفاق افتاد. با این حال، ایالات متحده آمریکا امروز اصلآ نمیخواهد چیزی در مورد اینکه به تمامی ساکنان اشرف یک بارتضمین های امنیتی داده است به ياد آورد و اعتراف كند. تا آنجا که من می توانم بگویم، ایالات متحده آمریکا تلاش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان را پشتیبانی میکند.

ZDF : در حال حاضرچه انتظاری میتوان دآشت؟

- برداشت کلی من این است که پناهندگان ایرانی پس از حمله اخیر به کمپ آزادی ناامید و درمانده شده‌اند.آنها احساس میکنند تنها گذاشته شده اند . به این دلیل دو چیز بسیار مهم هستند. امنیت کامل برای ساکنان کمپ آزادی، تضمین شده توسط سازمان ملل متحد، و خروج سریع از عراق و انتقال همه به کشور امن ثالث. صرف نظر ازهر نکته نظر سیاسی در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، ما به دلایل انسان دوستانه اجازه نداریم تنها نظاره گر باشیم زمانی که زندگی انسانها در معرض خطر

 

این مصاحبه توسط christian Thomann -Busse انجام گرفته شده ٣/٤/٢٠١٣

چاره ديگري براي اپوزيسيون باقي نمانده

١٩٨٦ تا ٢٠١٢ : کمپ اشرف سابق

٣٠٠٠ تا ٣٥٠٠ ایرانی تبعیدی ٢٥ سال در "کمپ اشرف"، در حدود ٦٠ کیلومتری شمال پایتخت عراق، بغداد و ١٢٠ کیلومتری مرز ایران ، زندگی می کردند. اشرف پناهگاه مجاهدین خلق ایران و همچنین یک مرکز آموزش برای مبارزان ان سازمان بود. در سال ٢٠٠٣ مبارزان سازمان مجاهدین خلق توسط ارتش آمریکا خلع سلاح شدند.

از آن زمان به بعدبا ساکنان کمپ اشرف مطابق با مفاد کنوانسیون ژنو رفتار شده است، از سال ٢٠٠٩ اشرف تحت کنترل ارتش عراق بود. به گزارش "انجمن حقوق بشر برای مهاجرین" حملات ارتش عراق منجربه کشته شدن ٥٠ نفر و زخمی شدن صدها نفر در میان ساکنان شده است.

از ٢٠١٢ تا امروز :

بیش از ٣٠٠٠ نفراز ساکنان کمپ ، از جمله در حدود ١٠٠٠ زن در سال ٢٠١٢،توسط رژیم عراق از کمپ اشرف به پایگاه سابق نظامی ایالات متحده در کمپ آزادی انتقال داده شده اند . بر اساس گزارش انجمن حقوق بشر برای مهاجرین، "با این ایرانیان تبعیدی در تضاد با حقوق بشر و قوانین بین المللی به عنوان زندانیان بازداشت شده رفتار میشود. پناهندگان تحت فشار و سرکوب نظامی قرار دارند .شرایط در کمپ آزادی غیر انسانی و در تضاد با قوانین بشردوستانه بین المللی است که شامل اردوگاه های پناهندگان میباشد . دولت عراق در تلاش برای به اجرا درآوردن اخراج ایرانیان تبعیدی است. با وجود این که در ایران، آنها در معرض خطر شکنجه و اعدام های خودسرانه میباشند ."

کمپین بین المللی حقوق بشر حقوق:

چهره های مشهوری از کشورهای مختلف در یک کمپین بین المللی حقوق بشر خواستار اینند که ساکنان کمپ آزادی حفاظت بین المللی به دست آورده و به کشورهای امن ثالث انتقال داده شوند. از جمله پشتیبانان این کمپین عبارتند از: دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل و الی ویزل، وزیر داخله سابق گرهارت بام و ریتا سوسموت .

یکی از کنفرانس های متعدد این کمپین امروز در برلین برگزار میشود. آنجا "کمیته آلمانی همبستگی برای یک ایران آزاد" (DSFI) در مورد وضعیت فعلی اپوزیسیون ایرانی در تبعید گزارش خواهد داد . از جمله حامیان برجسته این کمپین گونتر فرهویگن ، معاون رئیس سابق کمیسیون اروپا،مشاور سابق صدراعظم هورست تلچیک و فرستاده سابق سازمان ملل متحد طاهر بومدا را هستند.

 

template Joomla